-Στη βελτίωση των επιδόσεων συντελεί και το ότι στην υπαίθρια εκπαίδευση η διδασκαλία και η μάθηση είναι διασκεδαστική! (University of Wisconsin, n.d.)
-«Όταν διδάσκω έξω, νιώθω ξανά ενθουσιασμένος… Συνειδητοποιώ ότι έχω ακόμα πολύ πάθος για τη διδασκαλία», σχολιάζει ένας δάσκαλος (Dyment, n.d.).
(πηγή: Journal of Culture in Tourism, Αrt and Education)
Μάθημα εκτός τάξης: Γνωρίζουμε το περιβάλλον μας!
Ιδιαίτερα σημαντική και ξεχωριστή ήταν η συμμετοχή τού Σχολείου μας σε δράσεις την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024, την Ημέρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης, μετά από πρόσκληση από το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία ΚΕΠΕΑ (ΚΠΕ) Βάμου.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές διοργανώσαμε εκπαιδευτικές δραστηριότητες στην αυλή του Σχολείου μας με σκοπό να έρθουμε σε επαφή με τη φύση στον οικείο χώρο μας μέσα από ποικίλες μεθόδους. Σκοπός μας ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές μας –αλλά κι εμείς οι εκπαιδευτικοί μέσα από την αλληλεπίδραση- την αξία της υπαίθριας εκπαίδευσης, να έρθουμε σε επαφή με τη χλωρίδα του τόπου μας, να ανακαλύψουμε τη σημασία της για τη ζωή μας, την επιβίωσή μας, την υγεία και την ευεξία μας. Ακόμη, μέσα από βιωματικές δράσεις στον αύλειο χώρο μας προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τη σημασία της χλωρίδας του νησιού και της χώρας μας για την ισορροπία στο περιβάλλον και να αξιολογήσουμε τον ρόλο της σε ποικίλες εκφάνσεις του πολιτισμού μας. Το πιο σημαντικό ήταν το να κατανοήσουμε όλοι τη σπουδαιότητα της Υπαίθριας Εκπαίδευσης, αφού μέσω της βιωματικότητας μαθαίνουμε, κατανοούμε και δημιουργούμε με παιγνιώδη, ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο!
Οι δράσεις που έλαβαν χώρα ήταν οι ακόλουθες:
1.Οι μαθητές/τριες των τμημάτων Β1 και Β2 έλαβαν δράση!
Ξενοδοχειακός Όμιλος θέλει να χτίσει μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα στην ομορφότερη ελεύθερη παραλία του νησιού μας. Θα είναι δυναμικότητας 820 δωματίων και 23 πολυτελών τουριστικών κατοικιών, spa, γηπέδου γκολφ και πολλών γηπέδων τένις. Οι μαθητές /τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και αναλαμβάνοντας τους ρόλους των επενδυτών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των οικολόγων, των επισκεπτών, των επιστημόνων, και των κατοίκων της περιοχής, επιχειρηματολόγησαν προσπαθώντας να πείσουν τους συνομιλητές τους για την ορθότητα της στάσης τους και να επηρεάσουν την εξέλιξη της επένδυσης. Οικολογικές ανησυχίες, εναλλακτικές προτάσεις, ώστε να μη διαταραχτεί η ισορροπία στο περιβάλλον, σκέψεις για τη σωστή διαχείριση των φυσικών πόρων και την ελαχιστοποίηση του τιμήματος για το περιβάλλον ήταν μερικά από τα θέματα που απασχόλησαν τους μαθητές μας.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μελετία Αλεβυζάκη
2.«ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ με θέμα τη ΦΥΣΗ»
Με αφορμή την Ημέρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης ξεκίνησε διαγωνισμός Φωτογραφίας για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Σχολείου μας με θέμα «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΩ τη ΦΥΣΗ».
Κάθε μαθητής/μαθήτρια μπορεί να συμμετέχει στον διαγωνισμό με μία έως τρεις φωτογραφίες που έχει τραβήξει ο ίδιος/α, αναγράφοντας το όνομα, το επώνυμο και το τμήμα του/της. Επισημαίνεται ότι οι φωτογραφίες δεν θα πρέπει να περιλαμβάνουν πρόσωπα. Επίσης, κάθε μαθητής/τρια μπορεί να ψηφίζει τη φωτογραφία ή τις φωτογραφίες που του/της αρέσουν περισσότερο. Οι φωτογραφίες που θα έχουν ως θέμα το φυσικό τοπίο μπορούν να υποβάλλονται στη σελίδα: https://padlet.com/deropev/Nature_photo
Η διάρκεια του διαγωνισμού ορίζεται από 7 έως και 30 Νοεμβρίου 2024.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Πελαγία Ουτατζή
Ο διαγωνισμός διοργανώνεται στο πλαίσιο της Εσωτερικής Αξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας «Πριν το πετάξεις, σκέψου!» και των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων με υπεύθυνες καθηγήτριες τις: Μελετία Αλεβυζάκη, Στέλλα Αμοναχάκη, Πελαγία Ουτατζή, Μαριέλλη Παπαδοκωστάκη και Διονυσία Χαριάτη και αποτελεί συνεργασία του Σχολείου μας με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου.
3. Ομιλία της κας Έλλης Σηφάκη, από την Εταιρεία CRETA ECO – PHOENIX ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Σχολείου μας μίλησε η κα Σηφάκη για την ανακύκλωση στα τμήματα Β1, Β2 καθώς και στους μαθητές/τριες των δύο Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που υλοποιούνται στο Σχολείο μας με τίτλους «Το οικολογικό μας αποτύπωμα από το Ηράκλειο έως τα Αστερούσια όρη» και «Πε[rrr]ιβάλλον: recycle/reuse/reduce».
Συγκεκριμένα, παρουσίασε τα υλικά-προϊόντα που ανακυκλώνονται, τον διαχωρισμό τους, την τοποθέτησή τους σε ειδικούς κάδους και ειδικότερα, τη διαδικασία συλλογής, μεταφοράς και προσωρινής αποθήκευσης των στερεών αποβλήτων. Τόνισε τη σημασία της μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και την αναγκαιότητα υιοθέτησης οικολογικής κουλτούρας από όλους μας.
Ακολούθησε βιωματική δράση με ανακυκλώσιμα και μη προϊόντα, συσκευασίες και υλικά. Οι μαθητές κλήθηκαν να τα διαχωρίσουν και να πουν ποια από αυτά ανακυκλώνονται, γιατί και πώς.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαριέλλη Παπαδοκωστάκη
4. Μουσική και φυσικό περιβάλλον, ας αφουγκραστούμε τα δέντρα…
Πρόκειται για δράση η οποία συνταιριάζει τη μουσική με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και την οικολογική ευαισθησία! Οι μαθητές των τμημάτων Γ1 και Γ2 άκουσαν αποσπάσματα από το έργο Οι τέσσερις εποχές, τον κύκλο τεσσάρων κοντσέρτων για βιολί του ιταλού συνθέτη Αντόνιο Βιβάλντι, καθένα από τα οποία εκφράζει μουσικά μια εποχή του χρόνου. Στη συνέχεια, συζήτησαν τι σημαίνει Περιγραφική Μουσική και πώς η Μουσική επηρεάζει τα φυτά. Στην αυλή του Σχολείου μας, οι μαθητές μας με βιωματικό τρόπο ήρθαν σε επαφή με τη φύση, «άκουσαν την ιστορία των δέντρων» και δημιούργησαν τη δική τους. Μέσω του παιχνιδιού σε φυσικό χώρο, του έντονου προβληματισμού για τους κινδύνους που ενέχει η περιβαλλοντική κρίση και η κλιματική αλλαγή, τα παιδιά διδάχτηκαν με ευχάριστο τρόπο, ευαισθητοποιήθηκαν και ενίσχυσαν την πνευματική και ψυχική τους υγεία.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Διονυσία Χαριάτη
5. Δράση με σημείο αναφοράς την ελιά!
Κι είν’ οι ελιές, Πατρίδα μου,
δέντρα ευλογημένα
που στέκονται στον άνεμο
με τα κλαδιά απλωμένα.
(Ιω. Πολέμης, Πατρίδα τα λιοτρίβια σου)
Οι μαθητές του τμήματος Α4 ασχολήθηκαν με ποικίλες δραστηριότητες στην αυλή του σχολείου μας με θέμα τα δέντρα της ελιάς που ξεχωρίζουν ανάμεσα στα υπόλοιπα. Μαντινάδες γραμμένες από τα παιδιά, στίχοι από ποιήματα, ακροστιχίδες, ζωγραφιές, παιχνίδι ρόλων-συνεντεύξεις κάτω από το δέντρο της ελιάς ήταν κάποιες από τις δημιουργίες τους. Στη συνέχεια, προβληματίστηκαν για την κλιματική αλλαγή και τις συνέπειές της για το περιβάλλον και την οικονομία της χώρας. Επεσήμαναν, ακόμα, τη μεγάλη αξία της ελιάς -και των δέντρων γενικότερα- για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας. Τέλος, διατύπωσαν τις προτάσεις τους για τη σωστή διαχείριση του νερού και των φυσικών πόρων και δεσμεύτηκαν για την καλλιέργεια, τη φροντίδα και την προστασία των φυτών.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Στέλλα Αμοναχάκη
Το σχολείο μας θα αναρτήσει το υλικό από τις υπαίθριες εκπαιδευτικές δράσεις των μαθητών μας στο Διαδίκτυο σε κοινό χώρο, στο Padlet, που δημιούργησε το ΚΕΠΕΑ Βάμου προκειμένου να κάνουμε διάχυση των δικών μας δράσεων, αλλά και να πληροφορηθούμε για τις αντίστοιχες των υπόλοιπων σχολείων και να υπάρξει διάδραση. Ο σύνδεσμος είναι ο ακόλουθος:
https://padlet.com/kpevamou/7-11-2024-hg0ogw5u83ks19j1